تاریخچه

در آبانماه ۱۳۹۴ جمعی از فارغ التحصیلان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد)با هدف انجام فعالیت های عام المنفعه گرد آمدند.

زمینه های کاری مختلف از جمله خدمات درمانی و بهداشت ، آموزش ، فقر زدایی ، مقاوم سازی و سایر موارد با بضاعت تجربه‌ی  بانیان که عمدتاً دانش آموخته رشته های مهندسی و پزشکی هستند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. از آنجائی‌که برخورداری از زندگی شایسته تمام مردمان در این سرزمین کهن دغدغه ی اصلی و مشترک جمع بوده است ، توسعه پایدار با رویکرد توانمند سازی و بومی سازی، مسیر قابل حصول این مهم شناخته شد. در این راستا آموزش کلید واژه و شاه بیت بالندگی و راه‌گشای پیشرفت و توسعه در کنار حفظ محیط زیست و ثروت‌های بین نسلی است.

کودکی بی شک اثر بخش ترین سن برای آموزش مفاهیم بنیادی ، فرهنگی و کارکردهای اجتماعی می باشد. عدالت اجتماعی و در ذیل آن عدالت آموزشی سر لوحه‌ی هر اقدام ماندگار در این حوزه است. لذا نگاه به آموزش درمحدوده‌ی ۵ تا ۹ سال در مناطق کم برخوردار با الویت اقلیت‌های مرزنشین به ویژه در جنوب شرق کشور، چشم انداز فعالیت گروه تعیین شد.

بررسی تجربه های گران‌سنگ سازمان های مردم نهاد طی ۳۵ سال اخیر، لزوم فعالیت در زمینه‌های نرم افزاری به جای سخت افزار و کار بر روی محتوا به جای ساخت و ساز را در این مقطع نمایان می‌سازد.

دانایار با رویکرد پژوهش محور سعی بر شناخت و معرفی نیازهای اصلی و کمبودهای موجود در مناطق یاد شده برای کودکان جهت دست یابی به آموزش مناسب برای رشد استعدادها و شکوفایی خلاقیت در فضایی با نشاط دارد.

امید است یافته های فوق سنگ بنای حرکتی فرگیر برای تربیت نسل‌های توانمند در ایجاد زندگی با رفاه در سرزمینی آباد، میهن عزیزمان ایران  باشد.

در شهریورماه سال ۹۵، با انتخاب محدودۀ کلی اجرای طرح، پژوهش‌های کتابخانه‌ای آغاز شد. اولین قدم و پژوهش آغازین با هدف نیازسنجی آموزشی و اولویت‌بندی آن‌ها بود.

اولین و اصولی‌ترین گام در هر برنامه‌ی آموزشی نیاز سنجی‌ست. دانایار زیر با توجه به انتخاب پژوهش محوری در همه‌ی ارکان خود این‌ چنین آغاز کرد.

با معرفی سب و سوران از سوی اداره کل آموزش و پرورش برای اجرای برنامه‌های آموزشی، برنامه‌ی نیاز سنجی، با هدف کلیِ«ارتقاء مهارت‌های زندگی در کودکان» آغاز شد.

  • مطالعات کتاب‌خانه‌ای در مورد فرهنگ و وضعیت منطقه
  • مطالعه و دنبال کردن اخبار آموزش و پرورش در منطقه از سال‌های گذشته تا حال
  • برگزاری جلسات کانونی با معلمانِ مناطق مشابه
  • بازدید میدانی از منطقه
  • مصاحبه با کارشناسان، معاونان، مشاوران و مدیر کل اداره‌ی آموزش و پرورش استان
  • مصاحبه با کارشناسان و معلمان و مدیران منطقه
  • حضور در کلاس‌های درس مدارس مختلف ابتدایی منطقه ( شهری/ روستایی/ عشایری/ چندپایه)
  • برگزاری جلسات کوتاه مدت در چند مدرسه برای دانش‌آموزان ابتدایی

موارد فوق از جمله اقدامات انجام شده، برای شروع نیاز سنجی بود. به موازات آن طرح‌های مختلف در مناطق متعدد دنیا مورد رصد قرار گرفت.

سرانجام نزدیک به ۶۰ عنوان کلی پروژه استخراج شد و با نظر خبرگان و بر اساس نه ملاک با جنبه‌های اقتصادی/ توسعه‌ی پایدار/ قابلیت بومی شدن و … مهم‌تر از همه بضاعت و تواناییِ موجود در نیروی انسانی دانایار محور اصلی کار در منطقه در فاز اول ارتقاء مهارت‌های سواد آموزی به آموزگاران از حیث محتوایی انتخاب شد و از نظر روش بستر مجازی محورِ برنامه‌های علمی دانایار قرار گرفت.