پروژه‌های در حال انجام

با توجه به آشنایی اعضا با معلمان منطقه گُشت از توابع شهرستان سراوان در منطقه بلوچستان استان سیستان و بلوچستان، با تبادل نظراتی که با جناب آقای مهندس نستوه، مشاور مدیر کل اداره کل آموزش و پرورش استان انجام  گرفت، منطقۀ سب و سوران برای تمرکز فعالیت دانایار پیشنهاد شد. با تکمیل پژوهش‌ها به صورت کتابخانه‌ای و میدانی و برگزاری جلسات متعدد محور اصلی طرح انتخاب شده، فراهم کردن بستر آموزش مجازی انتخاب گردید. برای فاز اول نیز  دانایار پروژۀ «ارتقای مهارت‌های آموزش فارسی‌آموزی بر بستر مجازی» را کلید زده است.

در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای هم با اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان به امضا رسید که دو طرف را ملزم به اجرای این پروژه می‌نماید.

هدف اصلی فاز نخست توان‌مندسازی مربیان دبستانی و پیش‌دبستانی‌ست تا به بالارفتن سطح یادگیری (خواندن و نوشتن) دانش آموزان گروه هدف منجر گردد. از اهداف فرعی آن هم می توان به: بالا بردن آگاهی خانواده‌ها، فعال شدن پتانسیل‌های بومی و تولید منابع و محتواهای بومی اشاره کرد.

مخاطبانِ پروژه در گام نخست، مربیان پایه‌های پیش‌دبستانی و اول دبستان مخاطب این پروژه هستند. جمعیت معلمانی که دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و  اول دبستانی دارند ۱۸۷ نفر است. ۱۸۷ معلم که شامل ۱۰۸ معلم چند پایه (۹۴ مرد و ۱۴ زن) و ۷۹ معلم مستقل (۴۱ مرد و ۳۸ زن) هستند. این تعداد در شش گروه ۳۰ نفره در کارگاه‌ها آموزشی قرار خواهند گرفت.

آموزش‌های ذکر شده با اجرای گام نخستِ برنامه ابتدای نیمۀ دوم اسفند ماه سال ۹۵ آغاز شده است. کارگاه‌های فاز نخست در نُه گام اجرا تا پایان اسفندماه ۱۳۹۶ اجرا خواهد شد. این گام‌ها به صورت متناوب در چهار اجرای حضوری و پنج مرحلۀ مجازی اجرا می‌گردد  اما تا پایان سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۸ مورد پشتیبانی علمی قرار خواهند گرفت.

تلاش بر این است بستر آموزشی مورد نظر به‌گونه‌ای فراهم گردد که با حداقل امکانات برآورد شده در منطقه (مانند سرعت اینترنت و امکاناتِ موجود) قابلیت اجرا داشته باشد. نرم‌افزارهای تهیه شده قابلیت اجرا روی گوشی‌های هوشمند معمول و نیز رایانه‌هایی با قابلیت‌های سخت‌افزاری معمول و فراگیر داشته باشند. برخی از ویژگی‌های این بستر به صورت ذیل است:

  • امکان برگزاری آموزش‌های مورد نظر به صورت برخط (OnLine)
  • امکان نمایش دوره‌های برگزار شده به شکلِ OffLine
  • امکان تعامل صوتی-تصویری مدرس با شرکت‌کنندگان و اجرای شیوه‌های متنوع تدریس
  • فراهم آوردن بانک‌های اطلاعاتیِ مورد نیاز شامل منابع مکتوب، محتواهای چندرسانه‌ای، بازی‌های و نرم‌افزارهای آموزشی و …
  • امکان برگزاریِ روش‌های متنوعِ ارزشیابی (آزمون‌های متنوع، مصاحبه، نمایشِ برخط کلاسِ درس، ارسال تکالیف و … )

با مشخص شدن کلیاتِ کار در اولین قدم یک برنامه‌ی اجرایی تدوین شد که در تمامی مراحل کار ارزیابی به یک پای ثابت ماجرا تبدیل شد.

از تدوین چارچوب نظری دوره گرفته، تا اثر آن بر مخاطب هدف به عنوان اصلِ طراحی دوره گرفته باید مورد ارزیابی قرار بگیرند و رصد شوند تا در صورت نیاز کیفیت لازم را پیدا کنند.

برای هر یک از این مراحل با توجه به نوع فرایند چگونگی ارزیابی مشخص گردیده، بر اساس آن ساز و کارهایِ اجرای آن مشخص گردید.

اما برای ارزیابی کل پروژه، دو شیوه‌ی اصلی مورد نظر قرار گرفت، این‌که ارزیابی بر اساس دو الگوی تیلر و اعتبارسنجی (بخش درونی در این گام) و در صورت لزوم در برخی موارد الگوهای مدیریت‌گرا و مشارکتی نیز مد نظر قرارگیرد.

لذا در هر کارگاه اهدافِ جزئی نیز مشخص می‌گردید تا دستیابی به آن نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. پیش از برگزاری کارگاه درباره‌ی اهداف هر عنوان هماهنگی و بحث‌های مختلف انجام می‌گرفت و در طول برگزاری و بعد از دوره هم جمع‌بندی لازم انجام می‌شد و اگر تغییراتی لازم بود لحاظ می‌شد تا در طول این فاز اجرایی شود. به عنوان نمونه پس از برگزاریِ کارگاه مدرسه مجازی، علی‌رغم نیازسنجی انجام شده از سواد رسانه‌ای آموزگاران دانایار به این نتیجه رسید که از آموزش مجازی بر پایه‌ی وب به سمت اپلیکیشن‌های موبایلی برود و خوشبختانه برنامه‌ی مناسب هم طراحی گردید و در یک کارگاهِ پیش‌بینی نشده به صورت حضوری به آموزگاران معرفی گردید. برای هر کارگاه فرم‌هایی تهیه شده که در پایان هر کارگاه توسط آموزگاران پر می‌شود و باید در باره‌ی ۲۵ مورد از تطابق اهداف دوره با محتوای کارگاه تا چگونگی پذیرایی در مقیاس ۵‌تایی لیکرت پاسخ‌گو ‌شوند. این اتفاق برای کارگاه‌های مجازی به صورت الکترونیکی انجام خواهد گرفت.

ردیف عنوان کارگاه دسته شیوه‌ی اجرا
۱ خط و نقش مهارتی حضوری
۲ حجم مهارتی حضوری
۳ بداهه‌پردازی مهارتی حضوری
۴ بازی نمایشی مهارتی مجازی
۵ نمایش خلاق مهارتی مجازی
۶ بیان و بدن مهارتی حضوری
۷ ریتم و حرکت مهارتی حضوری
۸ مدرسه‌ی مجازی مهارتی حضوری
۹ زبان مادری و فرهنگ بومی نگرشی مجازی
۱۰ بلندخوانی ساده موضوعی مجازی
۱۱ عناصر داستان و روایت‌شناسی موضوعی مجازی
۱۲ بلندخوانی تعاملی موضوعی حضوری
۱۳ آواورزی موضوعی مجازی
۱۴ Whole Language موضوعی مجازی
۱۵ بازی‌های واژگانی موضوعی مجازی
۱۶ فعالیت‌های چندرسانه‌ای موضوعی مجازی
۱۷ خواندن در بستر زندگی موضوعی مجازی
۱۸ بلندخوانی دو زبانه موضوعی مجازی
۱۹ الفباورزی موضوعی حضوری
۲۰ واج‌شناسی موضوعی مجازی
۲۱ فعالیت‌های نوشتنی موضوعی مجازی
۲۲ گسترش واژگان موضوعی مجازی
۲۳ روان‌خوانی موضوعی مجازی
۲۴ درک مطلب موضوعی مجازی